Paus Franciscus op Palmzondag: Richt uw ogen op het kruis in de Goede Week

HomeCNAgencyPaus Franciscus op Palmzondag: Richt uw ogen op het kruis in de...

.

Paus Franciscus drong er bij de katholieken op aan om zich tijdens de Goede Week te concentreren op het kruis, toen hij de mis opdroeg op Palmzondag.

Bij het opdragen van de mis op het Altaar van de Stoel op 28 maart, zei de paus dat de Goede Week een gelegenheid is om de “verwondering” over het reddende lijden van Christus te herontdekken. “Laten we in deze Goede Week onze ogen opheffen naar het kruis, om de genade van de verwondering te ontvangen”, zei hij.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar werd de pauselijke mis op Palmzondag in de Sint-Pietersbasiliek beperkt bijgewoond vanwege de pandemie van het coronavirus. De kerk-gangers bestonden uit ongeveer 120 mensen, die palmbladeren en boekjes met de mis orde vasthielden. Ongeveer 30 kardinalen waren ook aanwezig.

Paus Franciscus viert de Palmzondagmis in de Sint-Pietersbasiliek op 28 maart 2021. (foto: Vaticaanse media)

Homilie

In zijn homilie dacht de paus na over de triomfantelijke intocht van Christus in Jeruzalem, toen Jezus werd begroet door menigten die palmen droegen.

“Zijn volk geeft hem een plechtig welkom, maar hij komt Jeruzalem binnen op een nederige ezel. Zijn volk verwacht een machtige bevrijder met het Paasfeest, maar hij komt om het Pasen in vervulling te laten gaan door zichzelf op te offeren. Zijn volk hoopt op een overwinning op de Romeinen door het zwaard, maar Jezus komt om Gods triomf te vieren door het kruis,” zei hij.

“Wat is er gebeurd met de mensen die in een paar dagen tijd van ‘Hosanna’ schreeuwden naar ‘Kruisig Hem’? Wat gebeurde er? Zij volgden een idee van de Messias in plaats van de Messias. Ze bewonderden Jezus, maar ze lieten zich niet door hem verbazen.”

De paus zei dat vandaag de dag ook veel mensen Jezus bewonderen om zijn leven en onderwijs, maar dat “Jezus bewonderen niet genoeg is.”

(c) EWTNNews ACI Social media Daniel Ibáñez

“Wat is het meest verbazingwekkend aan de Heer en zijn lijdensweg?” vroeg hij. “Het is het feit dat hij glorie bereikt door vernedering. Hij triomfeert door lijden en dood te aanvaarden, dingen die wij, in ons streven naar bewondering en succes, liever zouden vermijden. Jezus heeft – zoals Paulus ons zegt – ‘zichzelf leeggemaakt… hij heeft zichzelf vernederd’ (Filippenzen 2:7-8).”

“Dit is het verbazingwekkende: de Almachtige gereduceerd te zien tot niets. Om het Woord dat alle dingen weet ons in stilte te zien onderwijzen vanaf de hoogte van het kruis. Om de Koning der Koningen te zien tronen op een galg. De God van het universum ontdaan zien van alles en gekroond met doornen in plaats van glorie. Degene die de personificatie van goedheid is, beledigd en geslagen zien worden.”

Hij vervolgde: “Waarom al deze vernedering? Waarom, Heer, hebt U dit alles willen doorstaan? Jezus deed het voor ons, om de diepte te doorgronden van onze menselijke ervaring, ons hele bestaan, al ons kwaad. Om tot ons te naderen en ons niet in de steek te laten in ons lijden en onze dood. Om ons te verlossen, om ons te redden. Jezus werd hoog verheven aan het kruis om af te dalen naar de afgrond van ons lijden”.

Nooit meer alleen

Na het lijdensverhaal is de mens nooit meer alleen, legde de paus uit. “God is aan onze zijde in elke beproeving, in elke angst; geen kwaad, geen zonde zal ooit het laatste woord hebben. God triomfeert, maar de palm van de overwinning gaat door het hout van het kruis. Want de palm en het kruis zijn onafscheidelijk,” zei hij.

“Laten we vragen om de genade om verwonderd te zijn. Een christelijk leven zonder verwondering wordt saai.”

De paus zei dat zijn naamgenoot Franciscus van Assisi verbaasd was dat zijn broeders niet huilden toen ze mediteerden over de kruisiging.

“Hoe zit het met ons? Kunnen wij nog bewogen worden door Gods liefde? Hebben wij het vermogen verloren om ons door Hem te laten verbazen? Misschien is ons geloof door gewoonte dof geworden. Misschien blijven we gevangen in onze spijt en laten we ons verlammen door onze teleurstellingen. Misschien hebben we al ons vertrouwen verloren of voelen we ons zelfs waardeloos,” zei hij.

“Maar achter al deze ‘misschiens’ ligt het feit dat we niet openstaan voor de gave van de Geest die ons de genade van verwondering schenkt.”

De paus drong er bij mensen die met deze strijd geconfronteerd worden op aan om “opnieuw te beginnen vanuit verwondering”

Opnieuw kunnen beginnen te leven

“Laten we Jezus aan het kruis aanschouwen en tegen Hem zeggen: ‘Heer, hoeveel houdt U van mij! Hoe kostbaar ben ik voor U!’ Laten wij ons door Jezus verwonderen, zodat wij opnieuw kunnen beginnen te leven, want de grootsheid van het leven ligt niet in bezit en zich laten gelden, maar in het besef dat wij geliefd zijn.”

De pauselijke liturgieën in de Goede Week zullen veel kleiner zijn dan gewoonlijk vanwege de aanhoudende pandemie.

Op Witte Donderdag zal de paus in de ochtend van 1 april voorgaan in de Heilige mis in de Sint-Pietersbasiliek. Maar hij zal niet aanwezig zijn bij de mis van de Maaltijd van de Heer in het Vaticaan op Witte Donderdag. In zijn plaats zal kardinaal Giovanni Battista Re, deken van het college van kardinalen, voorgaan.

Goede Vrijdag in het Vaticaan omvat zowel de pauselijke liturgie van het lijdensverhaal van de Heer om 18.00 uur lokale tijd als de kruisweg met paus Franciscus om 21.00 uur op het Sint-Pietersplein.

De paus zal op 3 april om 19.30 uur de Paasnacht in de Sint-Pietersbasiliek vieren en om 10.00 uur de Paaszondagmis opluisteren, waarna hij de traditionele Urbi et Orbi-zegening zal uitspreken.

Vervullen met verwondering

Aan het slot van zijn preek op Palmzondag zei paus Franciscus: “Vandaag blijft God onze geesten en harten vervullen met verwondering. Laten wij vervuld zijn van die verwondering als we ons vergapen aan de gekruisigde Heer. Mogen ook wij zeggen: ‘U bent waarlijk de Zoon van God. U bent mijn God.'”

CNA Tags: Catholic NewsPope FrancisCatholic ChurchPalm SundayVatican newsHoly Week 2021

 

Keywoorden: Palmzondag | Palmzondag jaar B | Paus Franciscus | Verwondering | 

 

Bron: Pope Francis on Palm Sunday: Lift your eyes to the cross in Holy Week (catholicnewsagency.com)


210328 | [XLS000] | 230205 views post 821 |

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel