Maria, toonbeeld van geloof

HomeCatechismusMaria, toonbeeld van geloof

Speciaal in de adventsweken, waarin we ons voorbereiden op Kerstmis, denken we na over de gebeurtenissen rond de geboorte van de Heer. Daarbij mogen we de rol van de Maagd Maria niet over het hoofd zien, die als een sleutelfiguur in het kerstgebeuren verschijnt.

Maria is voor ons een toonbeeld van geloof. De Catechismus van de Katholieke Kerk vertelt ons dat geloof “de theologische deugd is waardoor wij in God geloven en alles geloven wat Hij ons heeft gezegd en geopenbaard” (CKK 1814). Om beter te begrijpen wat dit in de praktijk betekent, kunnen we kijken naar het leven van Maria, wier aanvaarding van Gods uitnodiging om de moeder van zijn Zoon te worden, een groot getuigenis voor ons is. Door de dialoog te onderzoeken die bij de Aankondiging plaatsvond, kunnen we dieper inzicht krijgen in wat het betekent om geloof te hebben.

Het evangelie van Lucas zegt dat een engel naar Maria werd gezonden. De engel verscheen aan haar en zei: “Wees gegroet, begenadigde! De Heer is met u.” Er wordt ons verteld dat Maria “zeer verontrust was over wat er gezegd werd en zich afvroeg wat voor begroeting dit zou kunnen zijn.”

Toen de engel aan Maria aankondigde dat ze Jezus zou baren, reageerde ze met een vraag: “Hoe kan dit, daar ik geen relatie heb met een man?” Maria antwoordde de engel niet met blind geloof, door in te stemmen met iets dat zij niet begreep of door overhaast iets aan te nemen dat niet logisch was. Maar ook twijfelde zij niet aan de engel of wantrouwde zij zijn boodschap alleen maar omdat zijn woorden raadselachtig waren. Haar antwoord was veeleer een vraag: zij erkende de engel nederig dat zij het niet helemaal begreep en vroeg hem om uitleg.

Maria wilde meer begrijpen, zodat zij de kennis zou hebben om op de juiste manier in te stemmen. Ze vroeg hoe zoiets ongelooflijks kon gebeuren, zonder eraan te twijfelen dat het zou gebeuren.

Dit antwoord moet ons leiden in ons geloof. Wij zijn niet geroepen om blindelings de leer van de Kerk te volgen zonder die te begrijpen. In plaats daarvan moeten we vragen stellen en proberen ons begrip te vergroten, terwijl we blijven geloven terwijl we dat doen. Natuurlijk moeten we oppassen de juiste bronnen te vragen als we een vraag hebben over ons geloof. Uitleg vragen aan mensen die zwak zijn in hun geloof of vijandig staan tegenover de katholieke Kerk, kan verwarring of dwaling tot gevolg hebben. Wij moeten ons wenden tot de mensen in ons leven die gelovig en welgevormd zijn, die zich houden aan de leer van de Kerk en die hun geloof werkelijk beleven – zij die hun geloof begrijpen en ons ook tot een dieper inzicht kunnen brengen.

De engel antwoordde op Maria’s vraag: “De heilige Geest zal over u komen, en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen. Daarom zal het kind dat geboren zal worden, heilig genoemd worden, de Zoon van God.” Maria antwoordde met te zeggen: “Zie, ik ben de dienstmaagd des Heren. Moge het mij geschieden naar uw woord.”

Het antwoord van de engel verklaarde de menswording, maar het ging niet in op alle details eromheen. Zou dit onmiddellijk gebeuren of op een bepaald moment in de toekomst? Wat moest Maria aan Jozef vertellen? Hoe kon God mens worden? Zeker, Maria had onbeantwoorde vragen. Toch koos zij ervoor om God te vertrouwen en Zijn wil te aanvaarden. Een deel van geloof is vertrouwen. Wij moeten beseffen dat wij eindige schepselen zijn, en dat wij het plan van God, die oneindig is, nooit volledig kunnen begrijpen. Wij kunnen onszelf zoveel mogelijk informeren en dan op God vertrouwen, ook al begrijpen wij het nog niet helemaal. Het kan zijn dat God ons niet de volheid van zijn plannen openbaart, maar we kunnen toch geloof hebben en ons vertrouwen op Hem stellen.

Maria’s antwoord aan de engel, bekend als haar “fiat”, illustreert het ware geloof. Zij liet Gods wil geschieden en verwelkomde alle zegeningen en uitdagingen die daarmee gepaard zouden gaan. Haar hartgrondige aanvaarding van Gods plan voor haar leven zou later door Christus worden weerspiegeld, toen hij in de Hof van Gethsemane knielde en tot zijn hemelse Vader bad: “Niet mijn wil, maar de uwe geschiede”. Door in de voetstappen van Maria te treden, kunnen wij groeien in geloof. We kunnen vragen stellen om ons begrip van de kerkelijke leer te verdiepen, en we kunnen God vertrouwen en zijn wil omhelzen, ook als we zijn plan niet helemaal begrijpen.

Maria’s fiat bij de Aankondiging werd gedurende haar hele leven bevestigd. Bij de presentatie in de tempel voorspelde Simeon dat op een dag een zwaard van smart haar hart zou doorboren. Bij de kruisiging stond zij aan de voet van het kruis en zag hoe haar Zoon leed en stierf. Maria reageerde op deze momenten met geloof en vertrouwen, net zoals ze deed bij de Aankondiging. Zij omarmde Gods wil in elke omstandigheid van haar leven, en daarmee gaf zij ons een voorbeeld van waar geloof.

Laten we ons in de Advent tot Maria wenden als ons voorbeeld, terwijl we ernaar streven te groeien in ons eigen geloof.

Source: Mary, our model of faith :: Catholic News Agency (CNA)

Keywoorden: H.Maagd Maria | Toonbeeld van Geloof | 

 

AANVERWANTE ARTIKELEN
spot_img

Actueel